Do naszego cyklu „rozmów jak z bajki” zapraszamy osoby szczególne – takie dla których najważniejszy jest mały człowiek, a praca jest prawdziwą pasją. Dlatego z ogromną przyjemnością zapraszamy Was do przeczytania wywiadu z Anną Brych, pomysłodawczynią i założycielką „Szkoleń z Wyobraźnią”, dedykowanych nauczycielom przedszkoli i szkół. Temat bardzo aktualny, bo przecież tuż za progiem wrzesień!

Przewodnią myślą Twojej działalności jest to, aby pozwolić dzieciom odkrywać świat po swojemu. Co to oznacza?

„Pozwólmy odkrywać świat po swojemu”, to moja myśl przewodnia, która towarzyszy mi od momentu, gdy sama zostałam pedagogiem i rozpoczęłam pracę z dziećmi. Chciałabym, i uparcie do tego dążę, aby dzieci odkrywały świat przez doświadczenie, ciekawość, obserwację. Aby same podążały za tym, co je interesuje i decydowały czego i w jaki sposób chcą się uczyć. Aby czuły się wolne i szczęśliwe. Moim marzeniem jest również to aby dzieci mogły spędzać więcej czasu na zabawie. Doskonale wiemy, że nie ma nic wspanialszego dla młodego człowieka jak całkowite pochłonięcie zabawą! Uwielbiam patrzeć i obserwować dzieci, które są zafascynowane tym co robią podczas zabawy. Ich koncentracja i uważność są wówczas na najwyższym poziomie. Dzieci powinny odkrywać świat tak, jak go czują. My dorośli – rodzice i nauczyciele, jesteśmy po to, aby im w tym pomóc, nie przeszkadzać. Jak powiedział Alexandre Neill:

„Dzieci kochają nas najbardziej wtedy, gdy nie wtrącamy się w ich sprawy”.

Nie jest to łatwe, ale warto spróbować, bo efekty są niesamowite.

Czego, my dorośli, możemy uczyć się od dzieci?

Myślę, że bardzo wielu cennych rzeczy. Przede wszystkim spontaniczności! Dzieci w swojej radości nie mają granic. Reagują szczerze i od razu. Nie zastanawiają się nad odpowiedzią zbyt długo, nie analizują jej, to jest cudowne! Kochają bezwarunkowo. Śmieją się zawsze szczerze. Potrafią zatracić się w tym, co je interesuje i fascynuje. Myślę, że dzieci mają w sobie niezwykłą mądrość, której nam, dorosłym, czasem brakuje.

Wyobraźnia dzieci jest nieograniczona,jako dorośli tracimy gdzieś ten cenny zasób spontanicznego, pozbawionego oceny kreowania. Dlaczego tak się dzieje?

W wielu sprawach wpadamy po prostu w rutynę. Nasze życie pędzi. Gonimy za czymś i sami chyba do końca nie wiemy za czym. Bierzemy udział w wyścigu „kto pierwszym, ten lepszy”. Nic w tym dziwnego, bo taki jest po prostu teraz nasz świat. A dzieci… myślą bardzo spontanicznie. Dzięki swojej wyobraźni tworzą rzeczy niezwykłe. Wiemy, że wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy. Właściwie wszyscy wielcy artyści tworzący coś nowego, często nie mieli wiedzy, jak coś stworzyć czy zbudować, ale podążali właśnie za swoją wyobraźnią. Mieli wizję. Dlatego tak ważne jest dzisiaj, by w edukacji opierać się na alternatywnych metodach nauczania, wartościach i wyobraźni.

Skąd pomysł na to, by pracować właśnie z nauczycielami przedszkoli i szkół?

Sama jestem nauczycielką i często wychodzą z przeróżnych szkoleń, za które płaciłam olbrzymie kwoty otrzymywałam materiały szkoleniowe, ale gdy wracałam do nich po tygodniu, odnosiłam wrażenie, że byłam na zupełnie innym szkoleniu. Bardzo szybko zrozumiałam, że praca w żadnym przedszkolu czy szkole nie da mi poczucia satysfakcji. Problem był nie tyle w placówkach, co we mnie. Zawsze chciałam mieć na coś wpływ. Dlatego postanowiłam zrealizować projekt mojego życia i uruchomiłam „Szkolenia z Wyobraźnią, dedykowane nauczycielom przedszkoli i szkół. Wiem doskonale czego dzisiejszy nauczyciel poszukuje, jak czuje się w naszym systemie i wiem również jak ważne jest, by nauczyciela wspierać. Aby dzieci mogły odkrywać świat po swojemu i aby zmienić nasz system edukacji należy wesprzeć dzisiejszego nauczyciela, od tego zacząć zmianę. Czasem podpowiedzieć, wskazać drogę, wymienić się doświadczeniem, ale ważne by zacząć od nauczyciela, który ma być obserwatorem, przyjacielem i drogowskazem, za którym pójdzie młody człowiek. Sama osobiście znam wielu wspaniałych nauczycieli i pedagogów. W ubiegłym roku przeszkoliłam około tysiąca osób i każda z nich przyszła na szkolenie z uśmiechem i ogromną ochotą. To było bardzo budujące! Podziwiam wszystkie osoby, które wykonują ten trudny zawód. Dlatego zdecydowałam, że będę pracować z nauczycielami, którzy chcą się rozwijać i są otwarci na nowe przestrzenie.

Co jest największym wyzwaniem w pracy z dorosłymi?

Zawsze powtarzam, że każde doświadczenie nas wzbogaca, a każda napotkana osoba w życiu jest skarbem. Nauczyciele są jedną z najlepiej wyedukowanych grup zawodowych w naszym kraju. Każde szkolenie jest dla mnie wyzwaniem. Zawsze do swojej pracy podchodzę z serem i zapałem. Chciałabym, aby każdy, kto wychodzi z moich szkoleń nie żałował ani czasu spędzonego ze mną, ani wydanych pieniędzy. Tyle, ile ludzi na świecie, tyle różnych potrzeb i oczekiwać. Nie jest temu łatwo sprostać, ale mam duże szczęście, bo zawsze na swojej drodze spotykam ludzi mądrych i wyrozumiałych. Takich, z którymi chce się pracować!

Dobry nauczyciel, którego może spotkać na swojej drodze dziecko to prawdziwy skarb. Ale właśnie – „dobry”, czyli jaki? Co to oznacza?

Powtórzę się, ale będę w tym uparta. Dobry nauczyciel dla mnie to taki, który pozwala dziecku doświadczać świata na różne sposoby. Taki, który podąża za dzieckiem, a nie odwrotnie. Dobry nauczyciel to przyjaciel dziecka. Ale też dobry nauczyciel, to nauczyciel przygotowany do swoich zajęć. I znowu sięgnę do słów A. Neilla, który mawiał, że: „Najlepszy nauczyciel to taki, który śmieje się ze swoimi uczniami”. Niestety dzisiaj ten uśmiech jest coraz rzadziej spotykany na szkolnych korytarzach… Bycie nauczycielem jest prawdziwą sztuką. Jednocześnie dobrych nauczycieli mamy naprawdę wielu, powinniśmy się raczej zastanowić jak powinny wyglądać dobre szkoły. Szkoły, do których dzieci powinny chodzić i się uczyć, a nie być nauczane.

Zagadnienie wyobraźni jest Ci niezwykle bliskie, spróbujmy więc sobie wyobrazić… idealną szkołę. Jak mogłaby wyglądać, w jaki sposób działać?

Coraz więcej jest już szkół, do których sama posłałabym swoje dziecko, aczkolwiek idealnej szkoły nie ma. Dzisiejsza szkoła powinna przejść rewolucję. Powinna być miejscem, do którego dzieci chodzą i same zdobywają wiedzę, odkrywają ją. Szkoła nie powinna przekazywać wiedzy encyklopedycznej, która dzisiaj jest po prostu ogólnodostępna. Każdy człowiek wychodzący ze szkoły i kończący edukację powinien być człowiekiem otwartym i wszechstronnym, potrafiącym rozmawiać, słuchać innych – po prostu przygotowanym do dzisiejszych wymogów rynku. Niestety jest trochę inaczej. Jak mawiał Neill, twórca szkół demokratycznych, największą reformą, jaką powinna przejść szkoła jest usunięcie przepaści, jaka dzieli dzieci i nauczycieli. Szkoła powinna przygotowywać swoich uczniów do życia pełnego pasji i zainteresowań. Kiedy jednak odwiedzam małe i duże szkoły, często z ulgą stwierdzam, że jest coraz lepiej. Mamy już naprawdę wiele pięknych szkół i świadomych dyrektorów. Nie zmienimy od razu naszego systemu edukacji, ale jeśli krok po kroku będziemy wprowadzać do niego zmiany, to w końcu wyprzemy stary system edukacji i wspólnie stworzymy coś nowego, a zarazem pięknego i wartościowego. Trzymam kciuki za nasze szkoły! Jestem przekonana, że coś się w końcu zmieni.

Co odkrywają uczestnicy Twoich szkoleń? Co jest dla nich największą wartością?

Odkrywają nowe możliwości bawienia się przy muzyce, piosence, korzystając z alternatywnych metod, które dzisiaj są na wyciągnięcie ręki dla każdego nauczyciela, rodzica i dziecka. Największą wartością jest to, że otrzymują ogrom energii i pozytywnego kopa do działania. Uśmiech i radość z tworzenia i bycia nauczycielem. Oprócz tego oczywiście ogrom pomysłów i inspiracji do pracy z dziećmi w oparciu o muzykę, taniec, instrumenty, głos. Zabierają ze szkolenia, to co jest dla nich najcenniejsze, a ja jestem po to, by im to dać. Zawsze z sercem, pasją, zaangażowaniem i z wyobraźnią. Życzę wszystkim moim kochanym uczestnikom, aby po każdym szkoleniu ze mną mieli w sobie chęć odkrywania edukacji i aby robili to z miłością do dzieci i siebie.

O edukacji z wyobraźnią rozmawialiśmy z: 

Anna Brych

Anną Brych – pomysłodawczynią i założycielką „Szkoleń z wyobraźnią”, szkoleniowcem wspierającym rozwój zawodowy nauczycieli. Zwolenniczką wolnej i świadomej edukacji, prywatnie żoną i mamą małej Nadii.

Zajrzyjcie na:
www szkoleniazwyobraznia.pl
Facebook: szkoleniazwyobraznia
Instagram: szkolenia.z.wyobraznia

Zobacz również

Napisz komentarz